۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۶۳۱۳۱۷
در گفت وگو با رسا مطرح شد؛

توضیحات آیت الله غروی درباره بودجه حوزه| شهریه طلاب ربطی به دولت ندارد

توضیحات آیت الله غروی درباره بودجه حوزه| شهریه طلاب ربطی به دولت ندارد
آیت الله غروی با بیان این که بودجه دولتی حوزه علمیه برای طلاب صرف نمی شود، گفت: شهریه طلاب و اساتید از سوی مراجع تأمین می شود و بودجه دولتی مربوط به اجراییات است.

آیت الله سیدمحمد غروی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با انتقاد از برخی از اظهار نظرهای صورت گرفته علیه بودجه حوزه های علمیه، به بیان توضیحاتی در این باره پرداخت.

وی در زمینه الزامات تخصیص بودجه از سوی دولت برای حوزه های علمیه اظهار کرد: بودجه دولت برای حوزه علمیه بودجه کمکی به شمار می رود؛ دولت باید برای فعالیت های فرهنگی بودجه و اعتبار مناسب را در نظر گیرد؛ این مساله حتی در دولت های غیر اسلامی نیز مشاهده می شود و آنها برای مسائل فرهنگی سرمایه گذاری می کنند.

فعالیت فرهنگی حوزه نباشد مسیر نظام دچار انحراف می شود

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تصریح براین که اگر فعالیت های فرهنگی حوزه علمیه نباشد مسیر نظام منحرف و مشکلات فرهنگی کشور افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: گرچه مشکلات فراوانی در زمینه مسائل فرهنگی وجود دارد اما همان مقدار وضعیت مناسب فرهنگی که مشاهده می شود مرهون فعالیت های فرهنگی، تبلیغ و قلم حوزویان است.

وی با بیان این که کار فرهنگی وسیع حوزه و روحانیت جای حق شناسی و قدردانی دارد، یادآورشد: حضور حوزویان در دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور اعم از انقلابی و غیر انقلابی همچنین وزارتخانه ها نقش مهمی برای حفظ فرهنگ جامعه و ارتقا فرهنگ دارد؛ بنابراین حوزه علمیه به صورت عملی به نهادهای دولتی خدمت رسانی می کند که اسلامیت نظام حفظ شود، همچنین زمینه جلوگیری از ناهنجاری ها را ایجاد می کند بنابراین اختصاص بودجه برای حوزه علمیه جای تعجب ندارد.

شهریه طلاب هیچ ربطی به دولت ندارد

آیت الله غروی با بیان این که بودجه دولتی در حوزه های علمیه در بیشتر موارد برای فعالیت های اجرایی و مدیریتی استفاده می شود، خاطرنشان کرد: شهریه طلاب و اساتید از سوی مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب تامین می شود و هیچ ربطی به بودجه دولت ندارد؛ همیشه رسم بر این بوده است که حوزه های علمیه به مراجع وابستگی داشته باشند نه دولت ها.

وی ادامه داد: از افتخارات شیعه استقلال در بودجه حوزه علمیه است و پشتوانه شهریه مراجع نیز سهمین است؛ چنانچه رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید بارها بیان کرده اند از وجوه شرعی شهریه را پرداخت می کنند؛ بنابراین بودجه دولتی، بودجه ای کمکی و مربوط به اجراییات حوزه علمیه است.

بودجه عرصه فرهنگ را پای حوزه می گذارند

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اضافه کرد: در طول تاریخ نیز دولت ها سرمایه گذاری فراوانی برای حوزه های علمیه داشته اند و بسیاری از مدارس علمیه ای که امروزه مشاهده می شود مربوط به زمان صفویه است و این دولت ها ساخت مدارس علمیه را برای خود افتخار می دانستند.

آیت الله غروی خاطرنشان کرد: البته برخی افراد تمامی بودجه های فرهنگی کشور را تجمیع و به حساب حوزه های علمیه می گذارند و نتیجه می گیرند که حوزه ها بودجه کلانی دریافت می کنند؛ در حالی که باید بررسی شود به چه دلیل چنین کاری انجام می دهند.

وی اظهار داشت: بودجه حوزه علمیه زیاد نیست؛ امروز بسیاری از کارها و طرح و برنامه های حوزه علمیه به دلیل کمبود بودجه روی زمین مانده اند؛ البته امروزه کشور در موقعیت خاصی قرار دارد و نمی توان انتظار چندانی در این خصوص داشت./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
متأسفانه در طی چند سال اخیر شاهد بی انصافی برخی جریان‌ها نسبت به بودجه نهاد‌های فرهنگی و حوزوی در کشور هستیم،
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
روحانیت و مسئولین باید صفا، صمیمت، ساده‌زیستی و مردمی بودن شهید مفتح را الگو خود قرار دهند.
0
0
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
نمی دانم چرا این قدر از جانب دولت نسبت به حوزه بی انصافی می شه ولی باز هم همیشه همین روحانیت باید فحش بخورند.
خدا لعنت کنه کسانی که باعث و بانی فحش خوردن طلبه ها می شن
0
0